1st Anniversary as Tunangan org 25/01/2011....

Wednesday, January 26, 2011

Hye sume entri kali ni just nk share hepy moment dgn tunang tersayang celebrating 1st anniversary as my fiancee( 1 month) bkn 1 year k hehe .. luv him so much...xsmpat nk update blog bz btol kje shift kn phm2 la huhu...Blog ni  xmenarik pon  kn dr sume bloggers yg lain.Pe pon sy masih blaja  support me plzzz...SIla beri tunjuk ajar yeee...Enjoy d picca je la hehe..

Ini lah my fiancee hehe yg makin chubby bhagia kot hehe

Me dgn imej br after tunang...ok x?still blaja cara pakai shawls..spe2 yg de shop shawls atau tudung leh la promote kt sy k. ... tp makin chubby  hehe sme je kteorg ni  huhu


Makan kt korean shop but look like cam ns ayam je pon huhu


Hepy btol dea...Moga kebahagiaan milik kte selamanye Aminnn doa2kn kami yerr


Luv this ...Strawberry Floats yum yum..

Cukup la smpai cni k..Doakn hubungn kami yer...Mate masih ngntok nk kje lg t huhu mlsnyer...Pe pon .masih tunggu Header dr Abgteror hehe sorry lau nyusahknn ..xpandai la nk bt sendiri sila bg tunjuk ajar k...TQ ;-))

SEDIH...

Sunday, January 23, 2011

            Hurm kali ni nk share ckit psl aku...pnah x korang gurau ngn orang tp orang tu pk laen sedangkn maksud korang hanye untuk hepy2 je...penah x??




          Dan hal ni byk kali tejadi pada aku...mungkin aku xpandai bergurau atau gurauan aku terlalu kasar...tp entah la ..yg penting aku xmksudkn ape2 pon just utk menceriakn keadaan waktu 2....sumpah xde niat pon nk sakitkn hati spe2...

         Hanye sebab gurauan gak aku kehilangan org yg aku harapkn untuk menjaga aku 1 ary nanti...hilang org yg aku sayang...hilang tmpat untuk mgadu...di pendekkn cite aku hilang segala-galanyer...Lau itu da tertulis buatku aku terima...Aku Redha...


                 
          Mungkin ini adalah balasan  untuk aku di atas kesilapan2 yang lalu...Sedih nyer hanya Tuhan yg thu...mungkin aku perlu tabah .Biar la org nk ckp ape pon yg penting aku xbuat salah.Hanya sedikit salah faham xkan nk hukum aku smpai cmni sekali??Cukup la stakat ni je yg dpt aku share pd korang ......tq
                 


BiCarA tEntAnG HaTi

Friday, January 21, 2011

 Salam...Hati?hurm ada apa dengan hati ???Bila melihat dan berfikir,hati mula memberikan definisi,minda yang bertanya dan mula berfalsafah lalu turun ke pena untuk berbicara.....



Segala-galanya bermula daripada hati.Hati adalah salah satu organ dalaman yang penting terletak di bahagian atas abdomen manusia.
 




Fungsi-fungsi hati ialah :
  • Menyaring dan membersihkan darah.
  • Menghasilkan enzime hempedu, suatu zat yang membantu pencernaan lemak. 
  • Memproses dan mengikat lemak pada pengangkutnya (protein) termasuk kolesterol. Gabungan lemak dan protein disebut lipoprotein (Chylomicron, VLDL, LDL, HDL), menyimpan gula dan membantu tubuh untuk mengangkut dan mengalirkan energi.
  • Memproses protein-protein penting, seperti kebanyakan yang terlibat pada pembekuan darah.
  • Memetabolisme pelbagai ubat-ubatan seperti barbiturates, sedatives, and amphetamines
  • Menyimpan zat besi, vitamin A dan D serta beberapa dari vitamin B.
  • Memproses protein-protein penting seperti albumin yang mengatur pengakutan cairan di dalam darah dan ginjal. 
  • Membantu menguraikan sel-sel darah merah. 
                                                                      Hati yang sihat :





Jika hati menjadi menjadi bengkak atau dijangkiti kuman, maka kemampuannya untuk melaksanakan fungsi-fungsi ini akan menjadi lemah.Penyakit hati dan pelbagai jangkitan kuman adalah disebabkan oleh suatu keadaan yang di jangkiti virus, serangan bakteria dan perubahan kimia atau fizikal di dalam tubuh.Penyebab yang paling biasa dari kerosakan hati adalah kerana kekurangan gizi (malnutrition) terutamanya terjadi kerana ketagihan rokok dan alcohol.

                                                                    Hati yang rosak :







Gejala-gejala penyakit hati mungkin akut, terjadi tiba-tiba, atau kronik berkembang perlahan melalui suatu jangka masa yang lama. Penyakit hati kronik adalah jauh lebih umum daripada yang akut. Peratus penyakit hati kronik dari lelaki adalah dua kali lebih tinggi dari wanita. Penyakit hati juga dapat menjangkau dari penyakit yang ringan sehingga penyakit berat seperti kanser hati. 








TANDA PENYAKIT HATI

Biasanya, gejala-gejala penyakit hati bergantung kepada jenis penyakit hati yang dihidapi seseorang.
  •  Jaundice atau kekuningan kulit. 
  • Air kencing yang berwarna cokelat seperti teh.
  • Merasa mual dan loya.
  • Hilang selera makan.
  • Kehilangan atau kenaikan berat tubuh yang abnormal.
  • Muntah.
  • Cirit-birit.
  • Warna najis yang pucat.
  • Merasa senak di bahagian atas abdomen (perut) kanan.
  • Lemah tubuh badan.
  • Gatal-gatal.
  • Varises (pembesaran pembuluh vena)
  • Keletihan.
  • Hipoglikemia (kadar gula dalam darah rendah).
  • Demam ringan .
  • Sakit otot dan sendi.
  • Gairah sex berkurangan.
  • Kemurungan.
 Hurmm Itu sahaja sebahagian informasi yang dapat saya kongsikan pada entri kali ini.Saya akan kongsi lebih banyak info-info tentang kesihatan selepas ini k..Jaga la kesihatan diri anda .Amalkan gaya hidup yang sihat .


Hati juga mencerminkan diri anda.Segala-galanya bermula di sini........





 P/S : JANGAN JADI BUSUK HATI YER...hehe


Family...

Wednesday, January 19, 2011

Salam...lme xupdate blog ni ..bz duk blaja tutorial care2 nk buat blog...al maklum la budak br blaja kn..hehe.
Entri kali ni sue nk knlkn family sue kt korang...enjoy the picca k..




                                            My luvly family...sebahagian je k...



                                               Family abang ....




                                                  Family akak...




                                                   Me , mymum n my youngers brother...




Ini pic amik time rye thn lps...rye thn ni xcuti huhu cuti pon pas rye sedih kn kje misi ni...rye pon kne gilir2...Cukup la stakat ni .T sue update lg k...muaaahhh

MURTAD....

Monday, January 17, 2011

Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu? Suratkhabar banyak menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi kacau bilau. Kes  Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup sedemikian rupa atas alasan bercinta,   ikut boyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu seorang Islam yang peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang fowardkan email ni kepada     saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang saya dengar dari mulut       peguambela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah  Hidayah. Murtad dikalangan orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita.Indeks pencemaran akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776 orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas alasan keluar dari Islam.

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari Datuk Hashim Yahya, perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai 1997, 3,000 orang  murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang  Melayu. Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1. Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang terawih di masjid tahun 1997 anak dia      sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6   atas dan boleh melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan ke peringkat Universiti Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia juga hafal surah YasinDalam ertikata, tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi azimat,       semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia hafal . Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan  Bible. Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa, pakai tudung   dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada dia, duduk dilembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga keterampilannya.Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2 tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997, "Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak bagitahu, Intan dah kristian."

Bayangkan hati seorang bapa. Kita sendiri heran macamana dia boleh  murtad. Aisyah adalah simbol anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa yang Haji Bukhariboleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib   termasuk permohonan kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan.

Butir asal permohonan......

Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara  salah. Permohonan dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan. Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28 November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, "Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh NurAisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam."

Perenggan 23: "Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa, abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik".

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur (18tahun) berhak mutlak menukar agamanya. Itulah perlembagaan kita yang memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga yang menjerut  kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan undang-undang sivil,undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmihendaklah dibuat mengikut cara Islam. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak lebih dari itu. Bab  kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak termasuk.

Article 4 pula menyatakan: "Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah   dengan perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum  syara'.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa mencederakan  seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan  anaknya. Anak yang dibela selama  18 tahun dengan begitu susah payah datang ke  Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya selepas 18 tahun ke KL untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam keadaan Hindu dengan nandek kat dahi .Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar bapanya, bawa boyfriend  dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu  dengan  nandek. Haji Kamarudin takek si kafir tu kat tengkuk. Menggelupur dia depan kedai tu.

Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana nak menyelamatkan akidah kakaknya depan  kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak kesayangannya  yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu laknatullah ), Haji Kamarudin ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang yang tak dikenali. Jadi, Haji Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam negara yang Negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai tuduhan. Setakat itu  saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama  asal Hindunya Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah. Ada anak lelaki,nama Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam. Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun. Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL dengan boyfriend barunya. Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi bagi pada si minachi ni. Heran sungguh. Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis. Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ni, budak tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16 Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka, lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh Abas.Terpaksa buat perisytiharan. "Dibawah Perlembagaan Persekutuan, hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu bapanya. Semasa Suzie Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam." Atas kearifan dan iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun.

2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia buka balik kes itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil menangis, budak tu kata " Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya
masih nak nama Nur Aini." Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan. Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2 tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Kes terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya  Siti Solehah dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari,pada waktu anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa 13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama  kali.

Jika kita sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata, "Allah hu Ahad". Terus Yasir kena pancung di padang pasir. Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu berkata "Allah hu Ahad". Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya, mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh  buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong. Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah saudara-saudara kita yang mati syahid itu.

Apalah dosa a nak kecil yang berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluh terpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.

Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan hati kita. Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita sendiri. Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan "Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepada umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak". Sahabat bertanya "Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah?" "Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik." Sahabat bertanya lagi."Mengapa begitu ya Rasullullah?" Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia".

Imam Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, "Akan datang fitnah murtad ini dalam keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap." Mana nampak? Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah. Belum habis cakap, dah ada yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford (orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi tahun 40an atau 30an dulu dalam bukunya "International Jew" (tak Silap saya).

Unsur Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata, rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar. Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat stadium ShahAlam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London. Dia berkata: "Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperangdengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam."

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492 . kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Mindanao. Lepas tu kerajaan Islam Acheh... semuanya satu demi satu.

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, dia datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian  yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah "garam dan ragi". Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya  ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi  sebenarnya tapai. Maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam.Hakikatnya kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi". Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Di rasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal,menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti, dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati..
"Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu  sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang, kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab  kita semua.

Akhir sekali, email ini tiada kena mengena dengan ceramah nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit pertahankan  agama Islam sebelum     terlambat.

kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan email ini untuk  pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita mempertahankan akidah kita  yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan  sentiasa mencari-cari  jalan yang betul.

Di harap rahmat Allah dan doa-doa para wali Allah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara itu, berhati-hatilah dalam  apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat kepada Allah.
:: Info dari terkinibersama.com 
P/S  : HANYA UNTUK RENUNGAN BERSAMA ....

Ku ada Kamooo

Thursday, January 13, 2011

Semakin hr semakin dkt ngn destinasi kte (kawen)...Org kte dlm alam pertunangn ni byk dugaan..tp mmg btol ble ade salah faham ckit mesty fikir leh ke ak hidup ngn dea nanti?ini kah pilihan yg tepat bt ak?Dan mcm2 soalan lg..Perlu sabar n bijak mgawal keadaan...lau dlm keadaan mrh ape pn leh jadi...sampai pk nk putus la..xkawen pon xpe hehe...mcm2...tp ble di pk blk gaduh psl bnde2 bodoh yg xmsk akal pon ade.nsb baek sempt pk rasional lau x berakhir gak ..mintak di jauh kn..Setiap hubungan perlu ade tolak ansur...kne saling faham memahami.Dan ak masih cube utk memahami si dea..Cube utk lbh prihatin  moga hubungan kite smpai ke jinjang pelamin n seterus nye kekal hingga akhir hayat.Aminnn..ku ade kamoo... luv u sgt2 muaaaahhh

Misi Oh Misi...

Wednesday, January 12, 2011

Misi?Nurse @ jururawat atau  ape pn pangilan skali pon ttp  kje yg mulia n di pndang tinggi oleh masyarakat (kononnye) tp 2 dulu...Now? huh bpe ramai misi di saman patient sme ade kesalahan yg di sengajakn @ mmg misi 2 sndiri xsedar dea wt slh..tau2 kne saman...aduiii mntk di jauhkn sume ni..Bagi ak xsume misi 2 ikhlas dlm mnjalnkn tugas..ade yg tpkse plh kje ni coz no choice @ misi je senang dpt kje..Xsume misi baek hati dlm 100%  mybe dlm 20% je kot.Aku?hehe bkn sorang misi yg baek ht kadang2 je (2 pon tgk patient cmne lau byk songeh sgt sory ak nk lyn)...Misi juga org biase yg ade ht n prasaan.....xselalu baek ht...tdak hr2 behati mulia..ade jge time bad mood tp sume 2 kne control ble dpn patient.Hipokrit gak misi2 sume ni eh..Sabar...Sabar...Sabar kne jge ht sume pihak...patient mmg confirm la kne jge tp ht family patient pon misi kne jge.biasenye patient xla complaint mcm2 tp family nye yg lbh2.dtg tgk jrg2 tp complaint mcm2 adil ke cm2?? spe nk jge ht misi2 sume?...Ape yg pentng ikhlas dlm mnjalankn tugas2 sbg misi .Titik tolak sumenye bermula drpd ht...Ape pon kje misi la yg bt ak smpai ke thap ni.misi jge byk mgajar ak erti pengorbanan .Bkn rungutan tp hnye luahan...Moga ak lbh ikhlas dlm menjalani tugas sbg sorang jururawat..Segala2nye bermula disini......

Tahun Baru...Status Baru

Tuesday, January 11, 2011

Salam...mybe masih lum terlmbt untuk ak wish Slmat Thn Baru 2011...Kenangan 2010 di tinggal kn..Pahit manis 2010 mengajar ak jd lebih matang n kuat dlm menghadapi cabaran hidup di mse akan datang....InsyaAllah..








Status Baru.....;-))












Tanggal 25/12/10 kami mengikat tali pertunangan walau pn byk dugaan n rintangn yg kami tempuh ...Alhamdulillah hubungn kami di restui kedua belah pihak .Kami di raikn di majlis yg sederhana tp meriah....Doakn hubungan kami k..Ini lah permulaan hidup ku utk thn 2011...Segala2nye bermula disini..






Aku kini bergelar tunangan org.tunang kepada Noor Fakhzan Bin Maznan....Semoga sgalanye berjalan sprt di rancang...Aminnn

Kerjaya.....

Persahabatan ak terjalin ngn baek antara ak n dea...tibe saat ak meninggal kn dunia student ....Kerjaya sudah menanti....Perpisahan jua akhirnye...Slmt tinggal sahabat ku....Jarak jauh menjadi jurang antara kte..Masing2 ade kehidupan sndiri...Ape pon ak bersyukur kte di pertemukn kembali...Amin..Segala2 nya bermula di sini..

Titik Pertemuan....

Salam...
Semua nye b'mula ble kecanggihan teknology mguasai diri hehe chewah ayat xthn...Facebook , Friendster, Myspace n mcm2 lg...sme org wajib ade..lau xde 2 bagai kn katak di bwh tmpurung.Tagged slh 1 laman sosial yg ak ske time stdnt dlu..(2006-2009) ary2 kt hostel duk lyn bnde ni...bku sume tolak tepi hehe teruk tol kn.D pendek kn cte... enth cmne leh terpikat ngn sorang mamat yg biase2 je pon (time 2 minat nk kawan2 je k..)Dapat respond yg baek dr dea n ary2 kteorg chat kt ym...xsmpai 1week kteorg kuar...just ske2 coz masing2 bosan time tuh...Segala2nye bermula di sini....